Reclame

Ik ben van nature vrij kritisch. Behoorlijk kritisch ben ik als het aankomt op reclame-uitingen. Je zou kunnen zeggen dat is zelfs ietwat gefascineerd ben door reclame. Ik vind het fantastisch hoe dit invloed heeft op het menselijk brein en psyche. Zelf ben ik ook ontzettend gevoelig voor sommige de meeste vormen van marketing. Vooral proefmonsters werken bij mij vaak zoals bedoeld. Geef me één ding gratis en ik geef er de volgende keer met plezier bakken met geld aan uit. Geen probleem.

De vorm van marketing waar ik echter regelmatig kromme voeten van krijg -want het houdt niet op bij mijn tenen- is tv-reclame. Bleghhh, wat een belachelijkheden komen daar voorbij. Ik snap vaak niet hoe ze het verzonnen krijgen. En ik zeg niet per definitie dat ik het zelf beter kan en ik snap ook dat irritante reclame net zo effectief kan zijn als mooie reclame maar toch walg ik er een beetje van.
Een prachtvoorbeeld vind ik een reclame van Belvilla. Aan naamsbekendheid geen gebrek dus misschien een prima reclame maar een iets realistischer spotje zou me waarschijnlijk iets minder irriteren. Ik heb hem hieronder geplaatst, er hoort echter ook nog een tag-on (korte aanvullende commercial) bij maar die was nergens te vinden. In dat stukje zie je het gezin gezellig op een terras zitten.

Waar het, mijns inziens, fout gaat in dit reclamespotje is het personage van de man des huizes. Ok, ok, er zullen best van die enorm lollige vaders bestaan die altijd alleen maar grapjes maken en vrolijk zijn maar de meeste vaders die ik ken zijn door stres geveld voordat ze op vakantie gaan en nog net in staat een auto te besturen of het vliegveld te vinden. Laat staan dat ze nog vrolijk zijn als ze na uren reizen eindelijk aankomen op de plaats van bestemming en daar een ander jolig gezin in hun vakantiewoning zien recreëren. Knappe vent die dan nog blijft grijnzen maar deze man kan het. Deze man is de optimist himself, de immer opbeurende vader. Het was dan waarschijnlijk ook zijn idee om even lekker op een terrasje te gaan zitten. Bed of geen bed, laat de vakantie maar beginnen jongens, kop op, schouders eronder en aan de sangria met z`n allen. Hij is niet te stoppen die man.
Mama is het wel een beetje zat, teleurgesteld misschien zelfs. Maar gelukkig tovert ze zo haar mobiele telefoon uit haar bh om een andere, ehm nee sorry een échte Belvilla te regelen.
Echt een leuk gezin waar veel mensen zich wellicht wel, of niet, mee kunnen identificeren. Waar een gemiddeld Nederlands gezin zich sowieso niet mee kan identificeren is het inkomen van dit geinige reclamegezin. Ze zijn namelijk niet te beroerd om een kleine vierduizend euro per week neer te leggen voor een woning met zeven slaapkamers en badkamers. Voor vier personen!
Ik heb zo`n vermoeden dat de echtgenoot er duistere praktijken op na houdt, dat zou ook direcht zijn olijke houding verklaren.

Op mij heeft deze volledig ridicule commercial een averechts effect en ik boek mijn landhuis liever bij de concurrent. Behalve als ik daar meer betaal natuurlijk dan weet ik ze, dankzij hun reclame, feilloos te vinden. Maar is het nou Belvilla of…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *