Cairns – Melbourne

De road trip is ten einde gekomen in Cairns. Een plaats waar je eigenlijk puur en alleen wilt zijn om het reef te bezoeken. Het centrum bestaat dan ook voornamelijk uit touroperators, souvenirwinkels, bars, hostels, touroperators, souvernirwinkels, bars en hostels.
Ook hebben ze er net als in Airlie Beach een mooie en grote laguna pool zodat je niet hoeft te sterven door enge dieren in zee.

Wij hadden eigenlijk maar één dag dat we het reef konden bezoeken omdat we de andere dag de camper in moesten leveren en de andere andere dag weer naar Melbourne moesten vliegen.
Paasmaandag was onze enige optie en onze opties bleken beperkt vanwege het feit dat we ietwat aan de late kant waren met boeken, namelijk zondagmiddag. De dames bij de camping waren gelukkig heel behulpzaam en hebben alle touroperators voor ons afgebeld zodat we wisten welke keuzes we hadden. Het waren er twee en we hebben ongeveer een uur getwijfeld en ‘getripadvisord’ voordat we de knoop doorhakten, het zijn behoorlijk prijzige tripjes dus dan wil je wel de juiste keuze maken.

Ocean spirit
We gingen uiteindelijk met de Ocean Spirit naar een plek in het reef genaamd Michealmas Cay en behalve snorkelen gingen we deze keer ook een introductieduik doen.
Het was wederom anderhalf uur varen maar gelukkig geen zeeziekte te bekennen, nauwelijks golven ook trouwens.

Eenmaal aangekomen begonnen we met snorkelen. Wauw, wauw, wauw! Vergeleken met de vorige twee plekken was dit duidelijk de allerprachtigste. Ontzettend helder water, mooie kleuren en enorme koraaltuinen waar je echt overheen kon zwemmen in plaats van erlangs. Al snel zagen we een grote groene zeeschildpad op de grond liggen. Hij lag denk ik zo`n drie a vier meter onder ons en had een prachtig patroon. Hij zag er ook zo vriendelijk uit. Echt een waanzinnig mooi beest en we heb er dan ook een behoorlijk tijdje boven gedobberd.
Ik had al snorkelend de tijd van mijn leven en kon nog uren doorgaan maar het was tijd voor de introductieduik.
We hadden op de boot al wat uitleg gekregen en nu was het eigenlijk alleen nog maar een kwestie van blijven ademen, zwemmen en op tijd je oren ploppen. Een hele bijzondere ervaring om onderwater gewoon te kunnen ademen. We zwommen samen met de instructeur langs allerlei schoonheden en hij liet ons zelfs Nemo vinden. Het was echt een onvergetelijke ervaring.
Na het duiken hebben we onze lunch naar binnen gepropt en zijn we snel weer gaan snorkelen. De dag vloog veel te snel voorbij maar hij was perfect.

Michealmas Cay
De dag erna was het tijd om afscheid te nemen van de camperbus. Dat was een verdrietig moment maar ik moet zeggen dat de hotelkamer met royaal bed en airco ook wel voor wat euforie zorgde. De rest van de dag hebben we genoten van de tropische hitte en het zwembad.
En toen was het opeens alweer woensdag en stond er een vlucht geboekt. Ik vond het lastig en heb zelfs op het vliegveld nog zitten smelten in de zon want ik moest en zou er tot op het laatste moment van genieten. Comfortabel was het echter allang niet meer.
De vlucht van Cairns naar Melbourne ging het eerste stukje langs de kust, hierdoor hadden we een prachtig uitzicht op de kustlijn en eilanden en zagen we ook stukjes van het reef in de verte.

Great barrier reef vanuit de lucht
Na een ruime drie uur vliegen kwamen we aan in Melbourne en daar was het inmiddels behoorlijk afgekoeld sinds de laatste keer dat we er waren. Heel jammer.
Mijn voeten voelen zich echter totaal niet meer op hun gemak in schoenen dus ik blijf stug op mijn slippers lopen. Het enige voordeel dat ik op dit moment zie aan deze temperatuur is dat de TimTams niet meer a la minute smelten.

Vandaag was onze laatste volledige vakantiedag. We hebben hem besteed aan het besteden van ons laatste vakantiegeld terwijl we ieder uur tegen elkaar zeiden hoe leuk we het hebben gehad en hoe graag we nog niet naar huis willen.
Rond zonsondergang zijn we naar de St. Kildapier gegaan om naar de pinguïns te kijken. Er leeft daar een kolonie van vijfentwintighonderd kleine pinguïns en net na zonsondergang komen die tevoorschijn. Niet allemaal hoor maar wel een aantal. Heel erg schattig om te zien en vooral bijzonder omdat de kolonie zo dicht bij zo`n grote stad leeft. Een goede afsluiter.

penguins st. kilda
Morgen vertrekt ons vliegtuig, we zijn er nog niet over uit of we er wel of niet in zullen stappen maar voor de zekerheid zijn we onze wijnvoorraad maar wel alvast uit de weg aan het ruimen.